יום ראשון, 29 באפריל 2012

האשכנזי שתקע אותי

חברה מאוד טובה שלי כתבה מאמר מאוד מעניין ממש לא מזמן, היא גם השתתפה באיזה ניסוי טלויזיוני שבגדול אמור לחשוף את האפליה הגזעית הקיימת בכל פינה בארצנו הנחמדת. כל הסיפור גרם לי בעצם לחשוב על האפליה שאני עברתי במהלך חיי, אני לא יודע אם האפליה תפסה מקום רציני בחיים שלי, עם זאת עלו להם כמה סיטואציות קטנות שקצת הריחו כמו אפליה על רקע הפרצוף מוקה שלי, שמה לעשות לא התברך בעיניים כחולות ולא בלורית בלונדינית, ואפילו לא נמש אחד לרפואה. אז אני אספר שני סיפורים קצרצרים ואז אני אנסה להסביר למה החוויה הסובייקטיבית שלי לא ממש רלוונטית לדיון האם קיימת אפליה בכלל? ואם כן האם צריך לעשות משהו בנידון?

סיפור ראשון - כיתה יב', אחד המורים תופס אותי לשיחה קצרה במסדרונות בית הספר, הוא קצת מתעניין איך הבגרויות, מה מצב הכוסיות ומה אני חושב לעשות בצבא (טוב בלי הקטע של הכוסיות), אז אמרתי לו שהבגרויות סביר, ולגבי הצבא אני חושב אולי ללכת למבדקים של קורס טיס, היתה פאוזה של כמה שניות לפני שהוא נחנק מצחוק, בחיי שלקח לו לפחות חצי דקה להסדיר נשימה, אז שאלתי אותו למה הוא צוחק, הוא פשוט הסתובב ואמר שיהיה בהצלחה... אני לא מאשים את האידיוט המפגר הצ'יכנוז המנייק הזה שפשוט הצחיקה אותו הבדיחה שמרוקאי סכין כמוני שגדל בעיירת פיתוח ועבר בקושי את הבגרויות יעבור מבדקים לקורס טייס או בכלל יזומן אליהם. לא מאשים את הזבל הזה שפשוט שיקף לי את המציאות בחצי דקה של צחוק היסטרי... לסיפור הזה אין סוף טוב, לא יצא לי לעשות לופים עם F-16 ואפילו למוזיאון חיל האויר לא מכניסים אותי, אבל אם אני צריך לחשוב איפה נתקלתי בקונטרסט הזה שביני לבין "העם הלבן" אז שם זה קרה, במסדרון של התיכון.

סיפור שני - בערך גיל 26, חבר שואל אותי אם בא לי לבוא למסיבת יום הולדת של חברה שלו, אחת שאני לא מכיר, אמר שכדאי כי זאת מסיבת בריכה שווה בסביון... אני כמו כל תל אביבי רווק וחובב מסיבות אמרתי שברור שאני מגיע, נסענו-הגענו-נכנסנו, אספתי איזה קוקטייל מהבר, התיישבתי לי ליד הבריכה ולטשתי עיניים של סוטה בכל בחורה שעברה לידי, שגרה. אחרי כמה דקות ראיתי את כלת יום ההולדת, אז החלטתי להגיד מזל טוב, בכל זאת אני יושב לה בבריכה, שותה לה את הקוקטייל ובוהה בחברות שלה, מינימום להגיד מזל טוב, לא? אז קמתי עם חיוך והושטתי יד, עוד לפני שיצאה לי ה'מ' של המזל טוב היא שואלת אותי אם אני מהקייטרינג כי הבופה נראה ממש ריק... אמרתי שלא, אני באתי עם... לא חשוב שיהיה במזל טוב ונתראה בג'יהנום יא זונה, נכון שאת כוסית, ונכון שהבגד ים הזה יושב עלייך ממש טוב, אבל בגללך יש לי עוד סיפור גזענות על הראש. כשהגעתי הביתה ניסיתי לשפשף את הצבע מהפרצוף שלי עם סקוץ', סתם לא, אבל זה קצת ביאס לי את הערב, אולי את כל השבוע.

עוד משהו באמת קטן ולא חשוב, החברה האחרונה שלי הייתה אשכנזיה (בעצם כולן), בתקופה הטובה שלנו כשדיברנו על משפחה וילדים היא תמיד הייתה אומרת בחצי צחוק שאם הילד יוצא שחור היא משאירה אותו בבית החולים, כמובן שזה היה בצחוק אבל יש סיבה לצחוק הספציפי הזה, כל הצבעים יודעים שעדיף להיות לבן ולא שחור, העולם מחייך קצת יותר לבהירים שבנינו זאת עובדה שלא נראה לי שאפשר להתעלם ממנה, במיוחד אם אתה שחור כמוני. 

האמת שיש לי עוד כמה סיפורים כאלו אבל אני אעצור כאן מהסיבה הפשוטה שסיפורי האפליה האישיים שלי או של כל מרוקאי-תימני-עירקי-פרסי אחר לא רלוונטיים, אני מניח שעל כל אחד כזה יהיה אחד שלא נתקל באפליה מעולם, אפילו אם אני אשאל את אח שלי, יש מצב שהוא יגיד שהוא לא הרגיש מקופח שניה אחת בחייו... אבל עם המספרים אי אפשר להתווכח, אני יכול לכתוב איך האשכנזים זכאים יותר בבגרויות, ואיך מזמנים אותם יותר מהר לראיונות עבודה, ואיך מכניסים אותם בשניה למועדונים... אבל נניח שכל הסטטיסטיקנים מדברים שטויות, נניח שכולם שחורים אינטרסנטים שלא מפסיקים להתלונן כל החיים שלהם, נניח. אם אני לוקח את מקום העבודה שלי כדוגמא, בחישוב גס אני מגלה שמספר המזרחיים נמוך דרמטית ממספר האשכנזים, רק בשביל לסבר את האוזן, כמעט אלף איש ורק אתיופית אחת (חמודה). תרימו טלפון לאחת השלוחות פה בחברה ותראו מי עונה לכם גרינשטיין או בוזגלו, לחילופין תזמינו מונית ותראו מי מצפצץ לכם מלמטה, רמז, זה לא גרינשטיין, עכשיו תגידו לי שאני מדבר שטויות.

לסיכום, אני אגיד עכשיו משהו שאולי יביא לכמה מרוקאים את הסעיף, אם הייתה לי אופציה לבחור, כנראה שהייתי בוחר להוולד במשפחת שטיינברג בכפר שמריהו, עם הבריכה, והמורים הפרטיים, והבלונד, והכסף, וההזדמנויות הבלתי מוגבלות, והדלתות הפתוחות... זה אולי נשמע רע אבל זאת האמת שלי. כל החברות שלי היו אשכנזיות וכנראה שיש לזה סיבה, אני מעדיף שהילד שלי לא יצטרך לשמוע את המורה שלו צוחק על השאיפות שלו, ואני לא רוצה שהוא יעמוד מול מלכת הקרח הבלונדינית שלא תכניס אותו למועדון. אולי אני דפוק, אולי צריך להקדיש את כל החיים למאבקים צודקים באפליה.

לי אין כח למאבקים. 

אם אתה לא יכול לנצח אותם... תעשה ילדים שנראים כמוהם.



יום שני, 16 באפריל 2012

מה זה ירוק מבחוץ ובן זונה מבפנים?

היום צפיתי כמו כולנו בקטע שמראה קצין בכיר מלטף בעדינות מפגין עם המחסנית של הנשק באיזור החניכיים, אחרי צפיה עשירית אני יכול לקבוע חד משמעית שמלחמה זה פויה.
עכשיו, זה לא שאכפת לי שהשיקנוז הזה קיבל אחת לשיניים כי הוא לא מעניין אותי, אני לא מכיר אותו ואולי יש לו אופי חרא, יש הרבה אנשים אחרים שסובלים לא פחות ממנו בעולם המחורבן שלנו, שאני אתחיל לבכות על כל שן שנופלת בלי צדק? מה שכן גורם לי לכתוב דברי עצבים חיים שכאלו הוא ההסברים שאני צריך לספק לג'ף הילדברנד האוסטרלי כל פעם שאיזה אידיוט עם מדים שמרצונו או לא מייצג גם אותי שם בעולם עושה משהו פאשיסטי לחלוטין כדוגמת השמנמן עם הברזלים שלא חושב לפני שהוא מוריד מחסנית לבלונדיני גבוה ויפה תואר עם דרכון אירופאי נחשק.
רק שתדעו, ג'ף הוא איש יקר ונטול דעות קדומות על ישראל או על המצב במזרח התיכון בכלל, מהסיבה הפשוטה שהוא לא התעניין בכלל במשחק "אמא הוא לקח לי ת'צעצוע" המטופש שלנו עד אשר פגש אותי איי שם בפסטורליה של אוסטרליה, וג'ף הוא מתוק אמיתי, הוא ילד קטן ותמים שרואה את המלך העירום ומנסה להבין למה הוא לא שם על עצמו משהו? באמת שזה מעיק לנסות ולהסביר לו באנגלית עילגת כל פעם שהצד המכוער שלנו מחליט שבא לו להתפרע בהיי דפינישן.
עכשיו, זה לא שאין לי בגרות 5 יחידות באנגלית, אלה שאני בוחר להשתמש במילים מטופשות ועם הרבה שגיעות כתיב כדי שאולי הוא יאמין לשטויות שאני מאכיל אותו, כי הרי איך אפשר להסביר את הקצין האוביס הזה רב המעלה ועתיר הקלוריות שמוריד את כל הטוחנות לדֶני המסכן שאפילו אם אמר לו שהוא זקוק בדחיפות להצרת הקפים עדיין לא היה צריך לסדר לו פגישה עם האורטודנט הכי יקר בקופנהגן, כי תהיו בטוחים שאנחנו מקופת המדינה נשלם על סט חדש של טוחנות לנטחן הבלונדיני.
ואם כבר החליט האדיוט לפרק לו את הצורה, בסדר, התקבלה החלטה, למה היה חייב לעשות את זה ליד כל הצלמים שאין להם חיים, היה יכול לעשות את זה כמו כל הקרימינלים בלי שאף אחד יראה, ולא להרוס הסברה של שנים שגם ככה חסרת שיניים כמו הדֶני הפוטוגני שלנו.
זה ממש לא מעניין מה אמר האנטישם שגרם לו להתפוצץ, לכל אחד יש זכות להפגין ולהגיד מה שיש לו על הלב גם אם זה מבאס לך את הפסקת הצהריים ואת מנת הקרב שתתחן באיחור של שעה, לא עלינו.
וכן, זה הרס לי את היום לקבל מייל מג'ף הילדברנד היפה שדורש הסברים על הקליפ שהוא גילה לפני שניה בדף של הפאקינג אלג'זירה בפייסבוק, אז ניסיתי להסביר שזה רק צד אחד שרואים בסרטון האומלל הזה, אבל גם אני אחרי כמה שורות דפקתי את הראש במקלדת ולא האמנתי לשורות שכתבתי ושאכן היה דרוש והכרחי לעצב מחדש את עצמות הלחיים של האנטישם הבלונדיני לא משנה מה הוא אמר או אפילו עשה כשהמצלמות לא ראו.
מילה קטנה על האוסטרלי שלא מפסיק לשאול שאלות קשות, לפני שחזרתי ארצה הוא שאל אותי באיזה ערוץ חדשות כדאי לו להתעדכן על מנת לקבל את התמונה האמיתית ביותר על המתרחש באיזורנו, אחרי חיפוש ברשת הבנתי מה שכבר היה ידוע לי מראש... אין חיה כזאת! כל ערוץ תקשורת עולמי נגוע באינטרסים כאלו ואחרים שגורמים לו להוציא את ישראל רע גם בידיעה החדשותית הזניחה ביותר. תשובתי לג'ף היתה שפשוט אין בנמצא מקור אחד אמין שיוכל להתעדכן בו... מה שמשאיר אותי עם הצורך הקבוע להרגיע אותו שעם ישראל הוא לא מפלצת אוכלת ילדים בלונדיניים לארוחת בוקר עם כל ידיעה כמו זאת הנידונה לעי"ל.
האמת לא בא לי להיות זה שמסביר לג'ף מה נסגר איתנו בכל פעם שאיזה לובש מדים מחליט שהוא חייב לשבור צפיות ביוטיוב, או יותר נכון לא ממש בא לי להיות ישראלי ביום שמתפרסם דבר שכזה, לא בא לי, מה תעשו, לא ישראלי! לא גאה! ולא נעליים.
דבר אחד אחרון, לא מעניין אותי השוודי ועוד יותר לא מעניין אותי הקצין, שניהם מצידי יכולים ללכת לישון ביחד באוהל סיירים עד שישלימו, מה שכן גורם לאמות הריסים שלי לרעוד זה הקלות בה קצינים מייצגים מרשים לעצמם לעשות טעויות של כלא ולסבך אותנו בעולם ולסבך אותי! עם ג'ף הילדברנד שלמרות תמימותו ובלוריתו המתנפנפת כבר מתחיל להרגיש שמשהו מסריח פה...